پارس توریسم؛ کردستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است که طبیعتی فوق‌العاده رویایی، مردمی خونگرم و مهمانواز، سنت غذایی ویژه، آب‌وهوای معتدل و… این استان را به یکی از بهترین مقاصد سفر در ایران تبدیل کرده است. البته این استان را هنوز نمی‌توان به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران دانست. هنوز اقامتگاه‌های مناسب و متنوع برای مسافران در آن وجود ندارد و به طور کلی زیرساخت‌های رفاهی برای توسعه صنعت گردشگری هنوز در این استان به قدر کفایت نمی‌باشد.  با این حال برای کسانی که دوست دارند تجربه جدیدی از سفر به دست بیاورند و  اقامتگاه لاکچری برایشان اهمیتی ندارد کردستان می‌تواند مقصد مناسبی باشد.

در این یاداشت سعی کرده‌ایم اطلاعاتی را در خصوص استان دوست داشتنی کردستان در اختیارتان بگذاریم برای آشنایی بیشتر با این استان با  پارس تورسیم همراه باشید.

درباره استان کردستان

کردستان در غرب کشور و در همسایگی آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه و زنجان قرار دارد. این استان مرزی یک منطقه کوهستانی است که دشت‌ها و دره‌های سبزی آن را احاطه کرده‌اند. بهار و پاییز یعنی دقیقا از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر بهترین زمان برای سفر به کردستان می‌باشد. اما به کسانی که به ورزش‌هایی مانند اسکی علاقه دارند توصیه می‌شود حتما زمستان استان کردستان را ببینند. مردم این استان به زبان کردی حرف می‌زنند و نیمی از آنها سنی هستند.

فرهنگ استان کردستان

کردستانی‌ها علاوه بر جاذبه‌های طبیعی که در استان خود دارند از جاذبه‌های فرهنگی بسیاری نیز برخوردار می‌باشند، رقص و موسیقی محلی، زبان مخصوص به خود، لباس‌های محلی، غذاهای سنتی و… همگی بخشی از این جاذبه‌ها هستند.

در مورد غذاهای سنتی استان کردستان باید به تفصیل در جای دیگر حرف زد اما در این یاداشت صرفا جهت آشنایی بیشتری به معرفی تیتر بار غذاهای سنتی و همچنین سوغات و صنایع دستی این استان خواهیم پرداخت.

از غذاها و خوراکی‌های کردی باید به شلکینه، کلانه، خورشت ریواس، قایرمه، آش عدس بلغور، آش دوغه وا، آش گزینه، کباب کردی، ماهی کباب، رشته رون، دلمه برگ مو، هتیمچه و ساوار اشاره کرد.

در مورد سوغات و صنایع دستی استان کردستان نیز باید به قالی دستباف، گلیم، کلاش یا گیوه، شیرینی کنجدی، بادام سوخته، برساق و آدامس سقز اشاره کرد.

 جاذبه‌های گردشگری استان کردستان

قبل از هر چیز در استان کردستان باید سراغ بازدید از سنندج پایتخت این استان بروید. جالب است بدانید در سال ۱۰۴۶ این شهر برای اهداف نظامی توسط سلیمان خان اردلان ساخته شده است. این پایتخت کوهستانی مردم کرد نشین عرب ایران توسط کوه‌های بلند احاطه شده است.

در شهر سنندج حتما از خانه کرد، مسجد جامع یا مسجد دارالاحسان، بازار سرپوشیده، امارت امجد الاشرف، عمارت سالار سعید، حمام خان و روستای نگل دیدن کنید.

شهر بعدی در کردستان که حتما باید از آن بازدید کنید شهر مریوان می‌باشد. مریوان شهری مرزی است که از غرب به عراق می‌خورد. یک دریاچه بسیار معروف به نام دریاچه زریوار در این شهر وجود دارد که می‌توان آن را خاص‌ترین دریاچه آب شیرین در جهان دانست. در این دریاچه که اطراف آن را طبیعتی فوق‌العاده پوشانده است؛ می‌توانید ماهیگیری کنید. این دریاچه در طول سال‌ها با قطره‌های باران و چشمه‌های کف پوش پر شده است. در مریوان از بازارچه مرزی و روستای پلکانی اورامان نیز دیدن کنید.

بانه یکی از شهرهای تجاری استان کردستان است که به خاطر هم مرز بودن با عراق قیمت اجناس در بازارهایش کمتر از سایر شهرهای ایران است. این شهر بیشتر مناسب برای کردن است.

سقز نیز یکی از شهرهای باستانی و بسیار زیبای کردستان می‌باشد. در سفر به سقز حتما از تپه زیویه، مسجد دو مناره و حمام حاج صالح  دیدن کنید. پس از سقز سری به کامیاران دیگر شهر استان کردستان بزنید. این شهر علاوه بر زیبایی‌های طبیعی  که دارد از موهبت وجود مردمی مهربان و مهمان‌نواز برخوردار می‌باشد. در کامیاران از روستای پالنگان دیدن کنید. حتما کلاله بخوید و از مهمانوازی مردم لذت ببرید.

آخرین شهری که در سفر به کردستان نباید بازدید از آن را از دست بدهید بیجار است، در بیجار شما می‌توانید از بازار سنتی و قلعه قمچای دیدن کنید. همچنین اگر در زمستان گذرتان به کردستان افتاد حتما سری هم به پیست اسکی نسار در شهر بیجار بزنید.


سالیان سفر استان ,کردستان ,حتما ,دریاچه ,بیجار ,سنتی ,استان کردستان ,دیدن کنید ,غذاهای سنتی ,کردستان می‌باشد ,طبیعتی فوق‌العاده منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

گفته بودی بلدی حال مرا خوب کنی میری حداقل یه نگاهم به محصولات بنداز همه چی موجوده مد پوش کرونا ویروس Mahdyas درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی حکیم فارابی خدماتی تجهیزات آشپزخانه صنعتی تزپز